close icon
success
Dziękuję!

Skontaktujemy się z Tobą wkrótce

background image

Paweł Szewczuk, Regional Manager pracujący w Linqo od 3 lat, który otworzył polski oddział firmy, mówi o rosnącym zainteresowaniu ze strony producentów pojazdów, producentów oryginalnego wyposażenia oraz różnych inicjatywach legislacyjnych zapowiadających stały rozwój rynku telematycznego.

Na podstawie badań prognozuje się, że rynek telematyczny powinien rosnąć o 20% rocznie, a w przyszłości nawet o 30%. Z taką dynamiką wzrostu jedno jest pewne – zmiany i innowacje będą się szybko pojawiać. Dlatego też proponujemy naszą wizję zmian dotyczących rozwiązań telematycznych w najbliższej przyszłości.

Parę słów o aktualnych rozwiązaniach

Patrząc na obecnie oferowane rozwiązania telematyczne można dostrzec, że większość ich dostawców skupia się na podstawowej funkcjonalności śledzenia i monitorowania pojazdów. Główne priorytety to ustalenie lokalizacji pojazdu, informacje dotyczące stanu pojazdu, aktywności kierowcy oraz statusu ładunku. Ogólnie rzecz biorąc, aktualnie dostawcy rozwiązań telematycznych koncentrują się wyłącznie na tym, co się dzieje z pojazdem, ładunkiem i kierowcą.

Trudy użytkownika końcowego

Jeśli skupimy się na potrzebach użytkownika końcowego, zobaczymy, że takie podejście nie wystarczy. Biorąc pod uwagę koszty floty, które końcowi użytkownicy muszą zapłacić, musimy spojrzeć szerzej niż tylko na koszty paliwa i serwisowania pojazdów. Należy wziąć również pod uwagę stawkę godzinową kierowcy, liczbę pojazdów potrzebnych do realizacji wszystkich dostaw, planowanie trasy, wysyłanie zamówień oraz czynności związane z fakturowaniem, liczbę dostaw zrealizowanych na czas, itp. Cały proces transportu ładunku wymaga zarządzania – od momentu otrzymania zamówienia do uzyskania podpisu Klienta na potwierdzeniu dostawy – a nawet więcej.

W jaką stronę to zmierza?

Niektórzy dostawcy rozwiązań telematycznych, m.in. Linqo, rozpoczęli już zmierzanie w kierunku automatyzacji i zastosowania rozwiązań telematycznych w całym procesie transportu ładunku. Mimo że to dopiero początek, już można znaleźć rozwiązania, których celem jest zarządzanie całym procesem. Mówiąc „całym procesem”, mamy na myśli takie zadania, jak wpłynięcie zamówienia, planowanie zamówienia, planowanie trasy, wysyłka, monitorowanie postępu, realizacja zamówienia, fakturowanie, analiza, ocenianie i motywowanie kierowców, itp.

Dlaczego się to dzieje?

Jedną z przyczyn jest rosnąca konkurencja na rynku usług transportowych. Firmy szukają sposobów zmniejszenia swoich kosztów operacyjnych przy jednoczesnym zwiększaniu jakości swoich usług i satysfakcji Klienta. Zastosowanie rozwiązań telematycznych w całym procesie transportu ładunku eliminuje jedną rzecz, która zazwyczaj jest głównym powodem braku efektywności – ludzkie błędy. Całkowicie zautomatyzowany proces transportu ładunku daje firmom pewność, że ich kierowcy są zawsze na najbardziej optymalnej trasie podczas dostarczania i odbierania ładunków.