Wyłączenia sieci 2G w Polsce i 3G w całej Europie nabierają tempa, co wymaga od sektora transportowego dostosowania się do zmiany technologicznej. Zmiana ta będzie miała znaczący wpływ na systemy śledzenia GPS i systemy telematyczne, które nadal korzystają ze starszych sieci. Aby uniknąć przerw w świadczeniu usług i utraty danych, właściciele firm transportowych muszą przygotować swoje floty, inwestując w kompatybilne rozwiązania działające w technologii LTE i 5G.
Wpływ na systemy monitoringu pojazdów
Wiele systemów telematycznych i rozwiązań do śledzenia GPS w sektorze transportowym do transmisji danych w dużej mierze stosuje sieci 2G i 3G. Sieci te umożliwiają korzystanie z podstawowych funkcji, jak śledzenie pojazdów w czasie rzeczywistym, monitorowanie zużycia paliwa i optymalizacja tras. Wraz z wyłączeniem sieci 2G i 3G, te systemy mogą stanąć w obliczu poważnych zakłóceń pracy, ponieważ nie będą w stanie przesyłać danych.
Eliminowanie z rynku starszych technologii stanowi poważne wyzwanie dla firm transportowych. Bez połączenia sieciowego urządzenia śledzące mogą nie móc przesyłać danych na bieżąco, co prowadzi do potencjalnych opóźnień, ograniczonej widoczności działań floty i wyzwań w zarządzaniu efektywnością paliwową. Ponadto starsze urządzenia, które działają wyłącznie w sieciach 2G lub 3G, prawdopodobnie staną się przestarzałe, co będzie wymagało od firm inwestycji w nowe urządzenia obsługujące sieci LTE lub 5G w celu utrzymania płynności działania i uniknięcia utraty danych.
Kiedy nastąpi całkowite wyłączenie sieci 2G/3G w Europie i Polsce?
Harmonogramy wyłączania sieci 2G i 3G w poszczególnych krajach europejskich różnią się, przy czym wiele krajów stopniowo wycofuje starsze technologie, aby zrobić miejsce dla szybszych, bardziej wydajnych sieci 4G i 5G.
Oczekuje się, że w Polsce stopniowe wyłączanie sieci 3G rozpocznie się w 2025 roku, a całkowicie zakończy do 2028 roku. Jeśli chodzi o sieć 2G, Polska planuje utrzymać jej działanie nieco dłużej, z całkowitym wycofaniem wstępnie planowanym na lata 2028–2030. Daje to firmom i indywidualnym użytkownikom więcej czasu na modernizację technologii, ale wskazuje na potrzebę aktywnego planowania.
W całej Europie kraje ustaliły różne harmonogramy wyłączania sieci 2G i 3G. Na przykład Niemcy i Irlandia zamierzają zakończyć wyłączanie sieci 2G do 2025 roku, podczas gdy Francja wyznaczyła ten cel na 2026 r. W Austrii zaplanowano wyłączenie sieci 2G na 2027 r., a kraje bałtyckie, takie jak Litwa, Łotwa i Estonia, planują zakończyć wyłączanie sieci 2G do 2028 r.
W obliczu nadchodzących zmian firmy transportowe działające w Polsce i w całej Europie powinny rozpocząć przechodzenie na urządzenia kompatybilne z technologiami 4G LTE lub 5G, aby uniknąć przerw w świadczeniu usług i utrzymać wydajne operacje.
Szanse i możliwości 4G/5G
Przejście z sieci starszych generacji, takich jak 2G i 3G na nowsze – 4G i 5G przynoszą znaczną poprawę szybkości, łatwości nawiązywania połączenia i niezawodności. W przeciwieństwie do standardów 2G i 3G, które mają ograniczone prędkości i mogą obsługiwać tylko podstawową transmisję danych, sieci 4G i 5G zapewniają szybki transfer danych, a tym samym pozwalają na zaawansowane rozwiązania telematyczne i śledzenie w czasie rzeczywistym dla firm transportowych.
Dzięki 4G i 5G transfer danych jest nie tylko szybszy, ale także bardziej stabilny, nawet w obszarach o dużym obciążeniu sieci. Stabilność ta ma kluczowe znaczenie dla firm polegających na śledzeniu GPS, optymalizacji tras i aplikacjach korzystających z dużej ilości danych. Nowsze sieci umożliwiają dokładniejsze śledzenie, płynne monitorowanie wideo i szybszą analizę danych, co pomaga firmom reagować na problemy na bieżąco.
Ponadto przejście na 5G otwiera nowe możliwości, takie jak ulepszona łączność dla urządzeń IoT (internet rzeczy) w pojazdach, co korzystnie wpływa na wszystko, od diagnostyki floty po konserwację predykcyjną. Podczas gdy 4G przynosi znaczne ulepszenia w stosunku do 2G i 3G, 5G oferuje jeszcze mniejsze opóźnienia i większą przepustowość. To szczególnie korzystne dla dużych flot.
Podsumowując, przejście na 4G i 5G zapewnia firmom transportowym możliwość korzystania z lepszych narzędzi do monitorowania, wydajności i zarządzania flotą. W ten sposób podnosi konkurencyjność i zdolność reagowania w zmieniającym się krajobrazie technologicznym.
Przygotowanie firm transportowych
Wraz ze zbliżającym się wyłączeniem sieci 2G w Polsce i wyłączeniem sieci 3G w całej Europie, firmy transportowe muszą proaktywnie przygotować się w celu utrzymania zgodności i ciągłości operacyjnej. Pierwszy krok polega na ocenie i skatalogowaniu wszystkich urządzeń zależnych od tych starszych sieci, takich jak urządzenia do śledzenia GPS i systemy telematyczne, oraz modernizacji do urządzeń kompatybilnych z 4G lub 5G. Jest to niezbędne do uniknięcia zakłóceń w świadczeniu usług i utrzymania kluczowych funkcji, takie jak śledzenie w czasie rzeczywistym i zarządzanie danymi.
Aby utrzymać konkurencyjność, firmy powinny skonsultować się z dostawcami usług telematycznych i wybrać najlepszy sposób przejścia do nowszych sieci. Wielu dostawców oferuje urządzenia kompatybilne zarówno z 4G, jak i 5G, co zapewnia gotowość na wyzwania technologiczne przyszłości i rozszerzoną funkcjonalność. Odchodząc od przestarzałych sieci, firmy transportowe mogą liczyć na wiele korzyści, takie jak większa prędkość transmisji danych, wyższy poziom dokładności śledzenia oraz nowe funkcje możliwe dzięki nowoczesnej łączności.
Przeszkolenie pracowników w zakresie zmodernizowanych systemów i ustanowienie protokołów regularnych aktualizacji pomoże zapewnić płynność wdrożenia zmian. Przygotowując się na wyłączenie sieci 2G w Polsce i wyłączenie sieci 3G w całej Europie, firmy mogą zapewnić nieprzerwaną działalność i wykorzystać znaczny potencjał technologiczny sieci nowej generacji.
Nowoczesne rozwiązania do monitorowania GPS od Linqo
Linqo specjalizuje się w zaawansowanych rozwiązaniach monitorowania GPS zaprojektowanych w celu zaspokojenia różnorodnych potrzeb firm transportowych i menedżerów flot. Rozwiązania Linqo powstają z myślą o wydajności, bezpieczeństwie i zgodności z przepisami, dlatego pozwalają firmom uzyskać pełną widoczność i kontrolę nad pojazdami flotowymi. Dzięki usługom Linqo klienci mogą uzyskać dostęp do śledzenia lokalizacji pojazdów w czasie rzeczywistym, optymalizacji tras, monitorowania paliwa i innych narzędzi, które podnoszą płynność i efektywność działalności operacyjnej.
Linqo oferuje kompleksowe rozwiązania do monitorowania pojazdów, które pozwalają firmom monitorować każdy szczegół działalności floty, w tym zużycie paliwa, zachowanie kierowców i historię tras. System gromadzi i przekazuje cenne informacje, które pomagają firmom obniżyć koszty paliwa, zminimalizować zużycie podzespołów pojazdu i poprawić wydajność pracy kierowcy. Rozwiązania Linqo pomagają też w utrzymaniu zgodności z przepisami poprzez automatyczne śledzenie czasu pracy kierowcy, okresów odpoczynku i innych istotnych danych.
Oprócz śledzenia GPS, Linqo wspiera klientów za pomocą narzędzi do zarządzania flotą, takich jak planowanie konserwacji i powiadamianie na bieżąco o problemach z pojazdami. Narzędzia te pomagają firmom uniknąć nieoczekiwanych awarii i długofalowo optymalizować stan pojazdów. Wybierając rozwiązania monitorowania GPS Linqo, firmy transportowe mogą liczyć na wyższą wydajność operacyjną, zwiększone bezpieczeństwo i dane potrzebne do utrzymania konkurencyjności w branży.