Czym jest jazda ekonomiczna
Czy jest to sposób jazdy, który przynosi oszczędności Twojej firmie? Przyczynia się do ochrony środowiska? A może jest to sposób jazdy fundamentalny z punktu widzenia Twoich klientów ze względów środowiskowych, ale także w celu zapewnienia, że ładunek dotrze do odbiorcy nieuszkodzony, a sam transport będzie tańszy? Wszystkie wymienione stwierdzenia są poprawne, a ogólnie rzecz biorąc, jazdę ekonomiczną można zdefiniować jako sposób jazdy, który opiera się na dwóch podstawowych zasadach: by jeździć bezpiecznie i ekonomicznie.
Zauważamy, że jazda ekonomiczna staje się istotna dla właścicieli samochodów, firm różnej wielkości oraz kierowców maszyn ciężkich. Jednak największą uwagę zwracają na to zagadnienie firmy dysponujące dużymi flotami pojazdów ciężarowych o dużej ładowności. Rok temu firma Linqo wprowadziła na rynek produkt Eco-Drive, którego zadaniem jest poprawa umiejętności kierowców i zwiększenie motywacji, a tym samym obniżenie zużycia paliwa i ochrona pojazdów przed uszkodzeniami wynikającymi z nieodpowiedniego stylu jazdy. Produkt został opracowany wspólnie z cargoGo, Finėjas i innymi firmami logistycznymi z Litwy i innych krajów europejskich.
W tym artykule zapraszamy do głębszego zastanowienia nad tym, dlaczego duże firmy logistyczne angażują tak wiele czasu i środków finansowych w ten obszar, jakie powiązane korzyści zauważają oraz jak można z powodzeniem opracować i wdrożyć rozwiązanie zachęcające do ekonomicznej jazdy.
Czystsze środowisko Mniej CO2
Zwykle to, ile paliwa zużywa ciężarówka lub inny pojazd, zależy od wielu czynników – roku produkcji, producenta, warunków drogowych, masy pojazdu itp. Zużycie paliwa w pełni załadowanego samochodu ciężarowego może sięgać około 30 l oleju napędowego na 100 km przy pokonywaniu trasy o umiarkowanej trudności. Wielu specjalistów powiedziałoby, że jest to wartość średnia, ale doświadczenie naszych klientów pokazuje, że może być inaczej. Jeżdżąc ekonomicznie można zaoszczędzić ok. 2 l oleju napędowego na 100 km, co odpowiada ok. 500 g CO2 mniej uwolnionego do środowiska.
Czy wyobrażasz sobie korzystny wpływ na środowisko naturalne możliwy dzięki bardziej ekonomicznej jeździe? Na własne potrzeby obliczyliśmy, że firma logistyczna posiadająca 100 ciężarówek mogłaby zaoszczędzić około 650 ton CO2 w ciągu roku. Tyle samo CO2 wyemitowalibyśmy do atmosfery, gdybyśmy okrążyli Ziemię samochodem osobowym 87 razy!
Bezpieczeństwo
Dyskusje o dążeniach do bardziej ekologicznego świata intensyfikują się i są ważne dla naszych partnerów i klientów. Niestety dla klientów przewoźników często nie jest to krytyczny czynnik wyboru dostawcy i jego usług. Najważniejsza wciąż jest potrzeba szybkiego (terminowego) dostarczenia ładunku i brak uszkodzeń. Nasz system identyfikuje kierowców i pokazuje, w jaki sposób prowadzą pojazd oraz czy korzystają z inteligentnych systemów kontroli i bezpieczeństwa dostępnych w samochodzie, co pozwala zaoszczędzić sporo paliwa. System rejestruje również, jak kierowca przewiduje sytuacje na drodze przed sobą, w tym prędkości przyspieszania i hamowania pojazdu. Szkolenie kierowców z jazdy ekonomicznej w oparciu o dane z narzędzia Eco-Drive pomaga uniknąć wypadków drogowych, strat finansowych, uszkodzeń ładunku, a także umożliwia zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.
Korzyści dotyczące pojazdu
Paliwo to nie jedyny koszt utrzymania samochodu. Niewłaściwa eksploatacja może sprawić, że inne części będą wymagać wymiany, naprawy lub konserwacji, przez co wizyty serwisowe są częstsze. Agresywne przyspieszanie i hamowanie szkodzi zarówno skrzyni biegów, jak i silnikowi, a prócz tego piszczą nadmiernie zużywane opony. Wszystkie tego rodzaju siłowe działania są rejestrowane przez system Eco-Drive i wyświetlane przy obliczaniu wyniku ekojazdy, narzędzie jest zatem użyteczne przy ograniczaniu kosztów eksploatacji samochodu.
Znaczące oszczędności finansowe
Nasz partner, cargoGo, dysponujący flotą ponad 900 ciężarówek, poświęcił swój czas na udział w testach i działaniach rozwojowych Eco-Drive, poszukując najlepszego produktu. Z poniższego raportu widać wyraźnie, że ten trud znacząco się opłacił. Kierowca cargoGo przewożący ładunek o masie 30 ton osiąga zużycie paliwa na poziomie 23,6 l/ 100 km, czyli ponad 20% mniej od średniej rynkowej, która wynosi ok. 30 l na 100 km.
Przykład cargoGo jest inspirujący i potwierdza, że można zaoszczędzić co najmniej 2 litry paliwa na 100 kilometrów tylko dzięki zastosowaniu systemu ekonomicznej jazdy Linqo. Niektórzy spośród naszych klientów mogą pochwalić się oszczędnością paliwa sięgającą nawet 5 l na 100 km i trzeba przyznać, że nie jest to wartość graniczna. Policzmy, ile pieniędzy można w ten sposób zaoszczędzić:
Łatwo sobie wyobrazić, co można zrobić dla dobra firmy, wykorzystując te zaoszczędzone 360 000 EUR. Jednak osiągnięcie takiego wyniku wymaga wiele pracy. Do najistotniejszych zadań należy organizowanie i przeprowadzanie szkoleń z zakresu jazdy ekonomicznej oraz inicjatyw promujących motywację i zaangażowanie kierowców.
Jak szkolić kierowców, by jeździli ekonomicznie
Jeśli weźmiemy pod uwagę firmę logistyczną dysponującą 100 usługowymi samochodami ciężarowymi, możemy obliczyć, że firma ta zatrudnia około 200 kierowców. Przeszkolenie ich w zakresie ekonomicznej jazdy oraz doradztwo teoretyczne i praktyczne jest pracą wymagającą dużych nakładów czasowych. Z doświadczeń Linqo wynika, że najlepsze efekty daje zaangażowanie w firmie instruktora jazdy ekonomicznej, który zajmuje się tą inicjatywą. Dla zwiększonej skuteczności – nawet kilku. Firmom użytkującym do 50 ciężarówek zalecamy skorzystanie z pomocy zewnętrznego instruktora jazdy ekonomicznej, dostępnego zarówno na Litwie jak i w całej Europie.
Jak zwiększyć motywację kierowców
Być może najistotniejszym pytaniem jest to, jak zmotywować kierowców do oszczędzania zasobów firmy i środowiska. To przejrzysty system motywacyjny jest zwykle narzędziem znacznie zwiększającym chęć do nauki. Przypomnijmy, że stawką całego przedsięwzięcia może być ponad 350 000 EUR oszczędzonych kosztów paliwa. Przykłady firm, które z powodzeniem wdrożyły program jazdy ekonomicznej, dowodzą, że dzielenie się korzyściami finansowymi z pracownikami jest najskuteczniejszą inwestycją motywującą ich do ekologicznej i ekonomicznej jazdy.
Nasi klienci stosują różne zachęty finansowe i niefinansowe, aby zaangażować kierowców w inicjatywę jazdy ekonomicznej. Może to być premia do pensji albo wycieczka do Turcji z rodziną. Najbardziej ekonomiczny kierowca miesiąca może wygrać nowiutki telewizor, a najlepszy kierowca roku – odjechać do domu elektrycznym skuterem.
Rozumiemy, że wszystkie dodatkowe inicjatywy wymagają dodatkowych wysiłków. Jednak dzięki systemowi Eco-Drive można niezwykle łatwo opracować właściwe oceny. Kierowca jest w stanie zobaczyć swój wynik, a instruktor może porównać wyniki wszystkich kierowców w systemie, wskazać obszary wymagające korekty i próbować nad nimi pracować. Ponieważ Linqo dba o szczegóły techniczne, zapewnienie dodatkowego systemu motywacyjnego dla kierowców jest teraz łatwiejsze. Korzyści z takiej inwestycji trafiają konkretnie do pracowników firmy, dzięki czemu bardziej dbają oni o majątek firmy, zużywają mniej zasobów i chronią środowisko, a to wszystko wpływa na cały ekosystem firmy.
Przegląd
Doświadczenia Linqo dowodzą, że zaoszczędzenie co najmniej 2 l na każde 100 km poprzez wdrożenie rozwiązań jazdy ekonomicznej w firmie logistycznej jest obecnie łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Przygotowaliśmy wszystkie narzędzia techniczne i zapraszamy do współpracy i zaangażowania czasu, środków oraz kreatywnych pomysłów na motywowanie pracowników do bardziej ekonomicznej jazdy.
Wierzymy, że współpraca w branży transportowej to prawdziwa droga do sukcesu. Cieszymy się więc, że możemy rozwijać kompleksowe, zaawansowane rozwiązania, takie jak Eco-Drive, razem z klientami z Litwy i całej Europy.