close icon
success

Dziękuję!

Skontaktujemy się z Tobą wkrótce

background image

Jeśli jeszcze jesteście na etapie ręcznego pobierania danych z tachografów i kart kierowców, mamy dla was pocieszającą informację – już wkrótce nie będziecie musieli tego robić w ogóle. Zrobi to za was TrustTrack.

W Unii Europejskiej tachografy zostały uznane za obowiązkowe wyposażenie ciężarówki już w 1985 roku. Wprowadzenie tego przepisu sprawiło, że od następnego roku wszystkie pojazdy ciężarowe poruszające się po unijnych drogach musiały być w to urządzenie wyposażone. Od tamtego czasu firmy transportowe zmieniły swoje podejście do tachografów. Przestały je traktować jak zło konieczne, a znalazły sposób, by wykorzystać pozyskiwane z nich dane do wewnętrznych rozliczeń. Wraz z upływem czasu tachografy zmieniły się i unowocześniły, a ich odczyt ich danych może być teraz prostszy niż kiedykolwiek – da się to bowiem zrobić bez wstawania sprzed biurka i w każdej chwili.

Odczyt danych był udręką

Jak dobrze wiecie, zgodnie z prawem dane z tachografów muszą być sczytywane przynajmniej co 90 dni. Informacje z kart kierowców z kolei muszą być pobierane raz na 28 dni. Wszystkie te dane muszą być przez rok przechowywane w postaci elektronicznej na dwóch osobnych nośnikach pamięci. Przez całe lata od wprowadzenia obowiązkowych tachografów, informacje z nich były odczytywane ręcznie – zajmujący się tym pracownik musiał wejść do kabiny kierowcy, by mieć dostęp do urządzenia, lub otrzymać papierową tarczę z tachografu, dostarczoną przez kierowcę. Konieczność takich działań wpływała także na pracę samych kierowców oraz dyspozytorów i logistyków.

W swoich planach musieli oni uwzględnić konkretny termin, w którym ciężarówka z tachografem i karta kierowcy muszą być dostępne w bazie do pobrania odczytu. Nie musimy chyba dodawać, że znacznie komplikowało to pracę, szczególnie w przypadkach, kiedy kierowca był w trasie praktycznie nieustannie, nie wspominając o wypadkach losowych, które sprawiały, że ciężarówka do bazy docierała dzień później niż pierwotnie zakładano, a tym samym o dzień za późno. Jednocześnie uciążliwość tego typu systemu odczytu rosła wykładniczo wraz z liczbą pojazdów. O ile przy kilku ciężarówkach dało się nad tym w miarę bezproblemowo zapanować, to przy kilkudziesięciu pojazdach dotrzymanie terminów odczytu tachografów zamieniało się w koszmar.

TrustTrack zrobi to sam

Mamy jednak XXI wiek i możemy liczyć na nowoczesne rozwiązania, które sprawiają, że problem odczytu tachografów… przestaje istnieć. Opracowane przez firmę Ruptela rozwiązanie TrustTrack, które jest w zasadzie w pełni funkcjonalnym systemem obsługującym niemal wszystkie aspekty zarządzania flotą pojazdów, umożliwia między innymi zdalne pobieranie danych z tachografu i szybkie zarządzanie nimi. Oznacza to, że kierowca już nie musi zajeżdżać do bazy, by udostępnić dane z tachografu – może nie przerywać swojej trasy, a pracownik obsługujący TrustTrack pobierze dane zdalnie, dzięki połączeniu bezprzewodowemu z pojazdem. A gdyby tak w ogóle nie musieć pamiętać o obowiązkowym odczycie danych? Nic prostszego – wystarczy stworzyć wewnątrz systemu harmonogram, a TrustTrack sam pobierze odpowiednie informacje. Niczym już nie trzeba się będzie przejmować, bo program zadba o to, by były one dostępne wtedy, kiedy ich potrzeba. A żeby się do nich dobrać, wystarczy kilka kliknięć wewnątrz oprogramowania.

Proste zarządzanie plikami

TrustTrack może osobno pobierać pliki dla pojazdów i kierowców, a także dla całych stworzonych grup – również dane z tachografu i kart kierowców razem. Dzięki temu cały system można łatwo dostosować do wewnętrznej polityki obracania i przechowywania tych plików i równie łatwo nimi zarządzać. Co bardzo ważne, poza podstawowymi informacjami można także pobrać wszystkie dodatkowe dane o ewentualnych usterkach i innych zdarzeniach w trasie (np. wypadkach), informacje o prędkości pojazdu i jego danych technicznych. TrustTrack firmy Ruptela jest rozwiązaniem stosowanym na całym świecie, jest zatem przystosowany do funkcjonowania w ramach międzynarodowego prawa. Dzięki temu pliki dostępne są w różnych formatach plików: obowiązującym między innymi w Polsce formacie .ddd, ale także .tgd i .vlb, które są wymagane w niektórych europejskich krajach. Pobrane pliki mogą być także automatycznie przenoszone na zewnętrzne serwery FTP i zintegrowane urządzenia, co jest przydatną funkcją, jeśli dojdzie do konieczności analizy informacji w nich zawartych przez instytucję zewnętrzną. Jednocześnie ważne jest bezpieczeństwo danych, dlatego wszystkie pobrane informacje są odpowiednio szyfrowane, by nie trafiły w niepowołane ręce.

Dziennik aktywności kierowcy

Informacje pobrane z tachografów i kart kierowców nie muszą jedynie leżeć na serwerach – można (i warto) wykorzystać je także w samym zarządzaniu firmą i kadrami. Zintegrowanie ich z TrustTrack pozwoli utworzyć specjalne dzienniki aktywności kierowców. W nich znajdą się wszystkie konieczne informacje – między innymi dokładny czas prowadzenia pojazdu, czas odpoczynku, czas dostępności czy niezidentyfikowanej aktywności w przypadku, gdy usunięta zostanie karta kierowcy. System sam rozpozna i oznaczy wszystkie z możliwych szesnastu naruszeń, takich jak zbyt długi czas jazdy. TrustTrack określi także stopień wykroczenia i dopasuje do niego odpowiedni paragraf. W ten sposób w każdej chwili mamy dostęp do konkretnych, dokładnych danych o funkcjonowaniu kierowcy i pojazdu w trasie. Możemy je wykorzystać na wiele sposobów – oprzeć na nich szkolenia czy wyliczyć premie. Pełen zestaw informacji można także eksportować poza system. W każdej chwili możemy wygenerować raport dotyczący konkretnego okresu pracy kierowcy na maila lub przesłać na serwery zewnętrzne dzięki API.

TrustTrack daje zatem rządką możliwość pełnego monitoringu zarówno pojazdu, jak i korzystającego z niego kierowcy. Ręczne określanie naruszeń czasu pracy i odpoczynku jest bardzo mozolną pracą. Niektórzy operatorzy poszukują programów, które odciążą ich w tym niewdzięcznym i wymagającym niezwykłego skupienia i precyzji zadaniu. Inwestując w TrustTrack, wszelkiego rodzaju zewnętrzne oprogramowanie staje się zbędne. System łączy bowiem wszystkie niezbędne funkcjonalności i wiele więcej. Możesz zresztą sprawdzić go samemu – daj nam znać, a udostępnimy ci wersję demo.